Even wat uitgebreider...

6 juni 2017 - Suonenjoki, Finland

Hoi

Achteraf was mijn stukje van gister erg kort en merkte ik dat er toch nog wat vragen waren en ga er hier even op in. Ook vertel ik kort wat ik op mijn laatste stage dag heb gedaan.

De bezoekjes bij andere kinderopvangen en school.

We zijn bij een private kindergarden wezen kijken. Dit is niks anders als een normale kinderen opvang alleen het verschil is dat het personeel makkelijker kan worden aangenomen. Verder niks anders dan mijn eigen stage.

School

We zijn bij een school geweest waar kinderen van 7 jaar tot 16 jaar op zitten. Dit was een vrij nieuw gebouw. De kinderen hebben dezelfde Basken als bij ons alleen net iets anders. De bovenbouw heeft bijvoorbeeld ook een handenarbeid gebouw maar dan een aparte verf ruimte erbij. Ze hebben ook een vak wat je dingen leert zoals kleding maken. Zelfstandigheid is erg belangrijk.

Pre school.

We hebben ook 2 pre-schools bezocht dit is een school waar kinderen van hun 6e tot 7e op zitten. Dit bereid hun voor op de echte grote school. Ze krijgen hier in kleine groepjes les, met name lezen.

Verder is het eigenlijk gewoon een kinderopvang maar dan met een mini stukje school erin verwerkt. Sommige kinderen gaan hier zelfs nog naar bed.

Slapen bij het hoofd van stage.

De band met het hoofd van stage is erg goed. Het is een aardige, behulpzame vrouw. Die heel veel voor je wil regelen. In het begin vertelde ze ons over haar zomerhuis(wat naast haar normale huis staat) En ze stelde voor dat we in de zomer maar bij haar moesten komen slapen. Ze woonde erg mooi aan een meer en vanuit de sauna is dit 4 stappen.

Uiteindelijk begon ze er 2 week geleden weer over en met overleg besloten we afgelopen vrijdag bij haar te gaan slapen. We maakte lekker eten. (Wat we eerst hadden gekocht in de winkel samen met haar) Ze wilde ons ook typische Finse dingen laten proeven. Uiteindelijk hebben we zelf pula gemaakt . Dit is iets heel erg ongezonds en zoets wat tussen brood en cake in zit.

Helaas zat het weer niet echt mee en hebben we niet kunnen zwemmen. En doordat we best wel moe waren van de drukke week zijn we niet in de sauna geweest. We besloten om 11 uur lekker naar bed te gaan . S'ochtends bracht ze ons naar de trein en gingen we weer terug naar huis.

Dit was mijn week in de langere versie.

Nou dan het afscheid.

Van te voren toch een beetje gek. Afscheid nemen van kindjes die geen idee hebben van dat je niet meer terug komt. Uitleggen in het Fins kan ik nog niet.

Het was eigenlijk een normale dag. Na het buitenspelen werd ik van de groep gehaald en meegenomen naar Marlin haar groep. Hier hebben we een spelletje gespeeld en zijn we bedankt voor de leuke tijd. We kregen knuffels van de kinderen en we kregen een cadeautje. Omdat de kindjes dachten dat we zussen waren, kregen we wel hetzelfde. Super lief!

Dit was het dan echt.

Mijn aller laatste stukje.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden

Doei doei

1. Yvonne:
    6 juni 2017
    Weer leuk! En inderdaad iets duidelijker!
  2. Ineke de Wolf:
    6 juni 2017
    Weer heel leuk om te lezen!
    Hele goede terugreis
  3. Oma:
    7 juni 2017
    Ik weet nu ook een beetje hoe het gaat daat Finland door jouw verhaaltjes,ik vind het erg leuk om te lezen.,dankjewel daar voor.
  4. Mieke Muilwijk:
    7 juni 2017
    Ha dank je Romy, dit vertelt iets meer :-)
    Hebben jullie eigenlijk halverwege de stage nog gewisseld van groep, wat het plan was, of zijn jullie op dezelfde groep gebleven?
    Tot ziens op school!