4 week in Finland

7 april 2017 - Suonenjoki, Finland

Hoi,

Ondertussen alweer 4 week in Finland en het wordt steeds leuker. Wat in het begin wel onmogelijk leek wordt nu steeds een beetje makkelijker. De communicatie met de kinderen. De kinderen beginnen te snappen dat ik niks tegen ze kan zeggen en dit uiten ze zowel in hun gedrag (dingen doen die niet mogen) en in hun uitleggen.

Het leukste tot nu toe is toch wel kindje S, Hij snapt het al zo goed en helpt mij met dingen leren zoals hoe bepaalde dingen heten. Als ik iets aanwijs dan zegt hij wat het is. Niet dat ik het allemaal onthoud maar toch.

De kindjes vinden lezen ook erg leuk en laat voorlezen nou echt onmogelijk zijn maar aanwijzen en geluidjes maken niet. De kindjes vinden het niet erg dat ik het niet lees want ze blijven maar komen met die boekjes en maken soms zelfs ruzie over wie er op mijn schoot mag zitten.

Wat ook leuk is om te zien dat de verlegen kindjes meer steeds meer naar mij toe trekken, in het begin mocht ik bepaalde kindjes echt niet helpen met aankleden en nu worden ze bijna boos als andere mensen hun helpen. Met name als ze zien dat hun vriend of vriendinnetje geholpen wordt door mij, dan staan ze er binnen 1 minuut naast mij met hun spulletjes. Zo leuk.

In het begin was het vooral heel veel opletten en nu begin ik steeds meer te genieten van de kindjes. Soms zo ondeugend maar soms ook zo lief. Van die momenten dat je op de grond zit en er ineens een kindje voor je staat en op je schoot gaat zitten en een moment later staat er nog een kindje met een zachte bal in z'n handen en het moment daar weer op zit je met 4 kindjes op de grond een bal te rollen zonder een woord te wisselen.

Dit zijn die momentjes waar je echt geniet, praten is makkelijk maar zonder woorden kun je prima communiceren.

Dus toch na 2 week weer even een stukje vanuit Finland

Doei Doei

1. Mieke Muilwijk:
    7 april 2017
    Wat leuk om te lezen Romy. Heel veel non verbale communicatie. Best intens lijkt mij om dit de hele dag zo te doen. En hoe gaat de communicatie met de leiding?
    Veel plezier en genieten gewenst.
  2. Jessica:
    7 april 2017
    Wat vliegt de tijd voorbij!
    Het enige grote nadeel van dit avontuur is, denk ik, dat je ze vreselijk gaat missen en andersom als ik het zo lees
  3. Oma:
    7 april 2017
    Wat fijn dat het zo goed met je gaat,en dat je een maniertjes gevonden hebt om met de kindjes te communiceren .Wat leuk ook dat ze nu van zelf bij je komen en je aardig vinden.Dat moet een goed gevoel geven. Ben zo blij dat het goed gaat.
    Heeeeel veel doekkies.
  4. Marietje:
    8 april 2017
    Grappig hoor om nu te lezen dat de kinderen nu meer bij je komen, ze gaan een beetje aan je wennen.
    Misschien denken ze wel daar heb je die lieve jongedame die wel kan praten maar die ik niet kan verstaan.
    Ze voelen nu wel dat je er voor hun bent.
    Dikke knuffels van ons
  5. Sandra:
    8 april 2017
    Och, wat leuk! Zo leuk hoe dat communiceren met die kleintjes gaat.
    Ben trots op je. X
  6. Ineke de Wolf:
    9 april 2017
    Wat vind ik dit leuk om te lezen !!
    Heel veel genieten daar !
  7. Yvonne:
    11 april 2017
    Wat leuk dat je er op deze manier ook nog een beetje Fins van leert!
  8. Yoka:
    17 mei 2017
    Hé lieve Romy , moest ff de link weer opzoeken, en gevonden;)

Wat fijn om te lezen dat alles goed gaat, en ik hoor het al ze staan in de rij voor je haha
    Leuk om je stukjes te lezen , zijn we er toch een beetje bij;) nog heel veel plezier daar!! Dikke kus van ons xxxx