Oeps iets vergeten...??

24 maart 2017 - Suonenjoki, Finland

hoi,

Inmiddels al weer 2 weken in Finland en alles lijkt al zo normaal dat ik helemaal iets vergeten ben in mijn vorige verhaal. Tussen het ontbijt en het buitenspelen zit nog een ochtendgesprekje.

Elke leidster zit met 5 kindjes voor een groot magneetbord. Eerst word er goedmorgen gezegd. Op het bord hangt een rechthoekig papier met de dagen erop en elke dag heeft een andere kleur. Een kind zet een magneet op de juiste dag. dan wordt het weer beschreven door de kindjes doormiddel van plaatjes en deze worden ook weer door een kindje op het bord gezet. De kindjes hebben allemaal een eigen dier, omdat ze nog niet kunnen lezen maar zo wel weten waar ze moeten zitten etc. De leidster zingt een liedje en elke keer verandert het dier. wordt jouw dier opgenoemd dan mag jij jou plaatje pakken en hem ook op het bord doen.

Dit is hun ochtendgesprekje.

Antwoorden op jullie vragen: Het verschilt hier per dag hoe koud het is maar gemiddeld is het 1 graden. Wij hebben dus ook gewoon een skibroek aan. want 1,5 uur in je spijkerbroek bij 1 graden buiten staan is niet echt fijn. Het buitenspelen is best fijn. Even frisse lucht maar 1,5 uur is wel lang maar ach, je went er vanzelf aan.

We maken ons voornamelijk verstaanbaar door gewoon dingen aan te wijzen. bepaalde woorden zoals ja en nee en komen weet ik al wel in het Fins. Ook kan tot 6 tellen. De kinderen hebben al wel snel door dat als ze iets tegen je zeggen en je een  beetje moeilijk kijkt dat je het niet snapt en dan wijzen ze het aan. Je doet veel met je gezichtsuitdrukkingen.

dit was het weer voor vandaag

Doei doei

nog even voor de duidelijkheid. Ik zal random stukjes plaatsen. dus het kan dat er ineens 2 per week zijn en dan ineens een week niet. :)

1. Mieke Muilwijk:
    24 maart 2017
    De tijd vliegt en 'oeps vergeten' geldt denk ik ook voor het bijhouden van je weblog. Fijn dat er zo nu en dan toch weer een berichtje is.
    En hoe handig is expressie en uitbeelden... Ben trots op je :-)
  2. Yvonne:
    24 maart 2017
    Oeps! Gelukkig Kun je elke dag iets schrijven als je iets bent vergeten.
  3. Oma:
    24 maart 2017
    Leuk hoor die verhaaltjes en wat goed dat je al wat fins kunt.
  4. Regina:
    24 maart 2017
    Ook je oeps momentje is leuk om te lezen
    En lopen er ook leuke finse ijskonijnen rond,
    Waardoor je dalijk niet trug in grunn komt
  5. Karin:
    25 maart 2017
    Fijn dat je het zo na je zin hebt.
    En maak je om ons niet druk hoor, we zien het vanzelf als je weer een update plaatst ;)
    Genieten komt eerst en de verhaaltjes later :-)
  6. Marietje:
    30 maart 2017
    Hallo Romy
    Nu al 3 weken in Finland heb jij dat gevoel ook?
    Leuk dat je ook andere dingen gaat ondernemen
    De taal lijkt me inderdaad een stuikelblok maar de kindjes weten het meestal wel goed aan te geven.
    Heb je ook al favoriete kinderen die vaker bij je komen dan andere kinderen.
    Nog veel plezIer daar en ga lekker veel zien met zijn tweetjes.
    Dikke knuffel oet Grunn
  7. Yoka:
    6 april 2017
    Hoi Romy , wat mooi om allemaal te lezen!! Fijn dat alles goed gaat! Geniet er lekker van met ze tweeën! Volgende week kan je tot 10 tellen knuffel van ons en pootje van PiP